Σάββατο 10 Μαΐου 2025

ΕΝΑΣ ΗΡΩΑΣ ΜΕ ΠΑΝΤΟΥΦΛΕΣ 1958 - ΕΠΙΚΟ ΦΙΝΑΛΕ


ΕΙΣΑΓΩΓΗ: ΟΠΩΣ ΞΑΝΑΕΙΠΑ, ΤΗΝ ΣΟΦΙΑ ΤΩΝ ΠΑΛΙΩΝ ΚΑΛΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΤΑΙΝΙΩΝ, ΔΕΝ ΤΗΝ ΠΙΑΝΕΙ ΚΑΝΕΝΑ ΝΕΟ ΕΡΓΟ, ΕΧΕΙ ΧΑΘΕΙ ΠΙΑ Η ΠΟΙΟΤΗΤΑ ...

Η ταινία Ένας ήρως με παντούφλες (1958) είναι μια ελληνική κωμωδία-δράμα σε σκηνοθεσία και σενάριο του Αλέκου Σακελλάριου, βασισμένη στο ομώνυμο θεατρικό έργο του ίδιου και του Χρήστου Γιαννακόπουλου. Πρωταγωνιστούν οι Βασίλης Λογοθετίδης, Ίλια Λιβυκού και Νίτσα Τσαγανέα .

Πλοκή
Η ιστορία ακολουθεί τον απόστρατο στρατηγό Λάμπρο Δεκαβάλλα (Βασίλης Λογοθετίδης), ο οποίος, παρά τις ένδοξες υπηρεσίες του στο στρατό, ζει φτωχικά με τη γυναίκα του Ειρήνη (Νίτσα Τσαγανέα) και την κόρη του Πόπη (Ίλια Λιβυκού). Μια μέρα, ο ξάδελφός του Απόστολος (Λαυρέντης Διανέλλος) τον ενημερώνει ότι η πατρίδα θα τον τιμήσει αναγείροντας άγαλμά του στην πλατεία μπροστά από το σπίτι του. Ο στρατηγός και η οικογένειά του ενθουσιάζονται με την τιμή.

Ωστόσο, την ημέρα των αποκαλυπτηρίων, αποκαλύπτεται ότι η όλη διαδικασία ήταν μια κομπίνα για την εκμετάλλευση κρατικών κονδυλίων. Ο στρατηγός, αν και αρχικά συγκινημένος, αντιλαμβάνεται την απάτη και αντιδρά δυναμικά, αποκαλύπτοντας την αλήθεια και αποτρέποντας την περαιτέρω εκμετάλλευση .

Σημείωμα
Η ταινία αποτελεί το κύκνειο άσμα του Βασίλη Λογοθετίδη, ο οποίος απεβίωσε δύο χρόνια αργότερα.

Η σκηνή με τον γλύπτη στην ταινία «Ένας Ήρωας με Παντούφλες» (1958) είναι μία από τις πιο χαρακτηριστικές και σατιρικές στιγμές της ταινίας, όπου αναδεικνύεται η ειρωνεία και η γραφειοκρατική φαρσοκωμωδία της εποχής. (ΤΑ ΙΔΙΑ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ, ΚΑΙ ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ ΚΙΟΛΑΣ !!!)

Περιγραφή της σκηνής:
Ο γλύπτης (τον οποίο υποδύεται ο Νίκος Φέρμας) επισκέπτεται το σπίτι του στρατηγού Λάμπρου Δεκαβάλλα για να πάρει μέτρα, ώστε να κατασκευάσει το άγαλμα προς τιμήν του. Ο στρατηγός, φορώντας τις παντόφλες του και σε μια ατμόσφαιρα έντονα ειρωνική και αμήχανη, προσπαθεί να σταθεί ακίνητος και σοβαρός. Ο γλύπτης τον καθοδηγεί με υπερβολική θεατρικότητα, ζητώντας του να πάρει "ηρωικές" πόζες, κάτι που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το ταπεινό και κουρασμένο παρουσιαστικό του στρατηγού.

Κατά τη διάρκεια της σκηνής:

Ο στρατηγός νιώθει άβολα, ιδιαίτερα καθώς ο γλύπτης προσπαθεί να του δώσει μία πόζα… ηρωική.

Η σύζυγός του και η κόρη του παρακολουθούν με υπερηφάνεια αλλά και ελαφρά σύγχυση.

Η σκηνή σατιρίζει τον τεχνητό ηρωισμό που προβάλλεται από το κράτος και τους μηχανισμούς του, ενώ η καθημερινή πραγματικότητα του στρατηγού απέχει πολύ από αυτό το "ένδοξο" πρότυπο.

Είναι μια έξοχα σκηνοθετημένη σκηνή, που με χιούμορ και λεπτή ειρωνεία αναδεικνύει τον ψευτοπατριωτισμό και την υποκρισία γύρω από τη δημόσια αναγνώριση.

Στην ταινία «Ένας Ήρωας με Παντούφλες» (1958), η σκηνή όπου ο γλύπτης αποκαλύπτει την κομπίνα στον στρατηγό είναι καθοριστική για την εξέλιξη της πλοκής.

Σκηνή αποκαλύψεως της κομπίνας
Μετά την τελετή αποκαλυπτηρίων του αγάλματος, ο στρατηγός Λάμπρος Δεκαβάλλας (Βασίλης Λογοθετίδης) και η οικογένειά του επιστρέφουν στο σπίτι τους, γεμάτοι υπερηφάνεια για την τιμή που τους αποδόθηκε. Ο γλύπτης (Νίκος Φέρμας), ωστόσο, εμφανίζεται και αποκαλύπτει την αλήθεια: το άγαλμα δεν ήταν έργο του, αλλά απλώς μια κακοτεχνία που του είχαν αναθέσει να υπογράψει (παίρνοντας λίγοτερα λεφτά απ' όσα είχε υπογράψει!). Ο στρατηγός, σοκαρισμένος, αντιλαμβάνεται ότι τον χρησιμοποίησαν για να νομιμοποιήσουν μια απάτη.

Η σκηνή αυτή αναδεικνύει τη σατιρική διάσταση της ταινίας, και κρητικάρει την επιφανειακή αναγνώριση και τις διαδικασίες απονομής τιμών, που συχνά βασίζονται σε κομπίνες και εκμετάλλευση.

Η ερωτική απογοήτευση της κόρης του στρατηγού, της Πόπης Δεκαβάλλα (την υποδύεται η Ίλια Λιβυκού), αποτελεί μια σημαντική υποπλοκή στην ταινία «Ένας Ήρωας με Παντούφλες» (1958) και προσθέτει μια ανθρώπινη, δραματική διάσταση στην κυρίως σατιρική ιστορία.

Πλοκή της ερωτικής απογοήτευσης:
Η Πόπη είναι μια καλλιεργημένη και ευγενική νέα γυναίκα που μεγαλώνει με δυσκολίες, ζώντας με την οικογένειά της σε φτώχεια, παρά την ένδοξη φήμη του πατέρα της. Ερωτεύεται έναν νεαρό, τον Χάρη Ρετσίνα, ο οποίος όμως, όπως αποκαλύπτεται, δεν είναι ειλικρινής στις προθέσεις του. Ο Χάρης προσεγγίζει την Πόπη περισσότερο από συμφέρον, καθώς βλέπει στην τιμητική προβολή του στρατηγού μια ευκαιρία κοινωνικής και επαγγελματικής ανόδου.

Η απογοήτευση:
Όταν η κομπίνα γύρω από το άγαλμα αποκαλύπτεται και η κοινωνική "λάμψη" του στρατηγού καταρρέει, ο Χάρης απομακρύνεται από την Πόπη, δείχνοντας ξεκάθαρα ότι η σχέση του δεν βασιζόταν στην αγάπη, αλλά σε ιδιοτελή κίνητρα. Η Πόπη πληγώνεται βαθιά, αλλά αυτή η εμπειρία την ωριμάζει και της ανοίγει τα μάτια σχετικά με την υποκρισία του κόσμου. (!!!)

Η ερωτική της απογοήτευση συμβαδίζει θεματικά με την κεντρική ιδέα της ταινίας: την αντίθεση ανάμεσα στην πραγματικότητα και την επίφαση, την αλήθεια και το προσωπείο — είτε αυτό αφορά την κοινωνία, την πολιτική, είτε τις ανθρώπινες σχέσεις.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΑ:

Ένας Ήρωας Με Παντούφλες - Πείνα, Δόξα, και Η Αποκάλυψη ! ΕΤΟΣ 1958 - ΤΙΠΟΤΕ ΔΕΝ ΑΛΛΑΞΕ ΑΠΟ ΤΟΤΕ, ΑΠΟ ΤΟ ΚΑΚΟ ΣΤΟ ΧΕΙΡΟΤΕΡΟ !!!

Ένας ήρωας με παντούφλες 1958 - αει στο διάολο Κωστάκη μου (σκηνή)